Agroy on uuden ajan teknologiayritys, joka tuo digimaailman edut viljelijöiden käyttöön. HUB13 tiloissa Helsingin Kaisaniemessä päämajaansa pitävä Agroy on oiva esimerkki siitä, miten digitalisaatio myllertää toimialoja. Suomi on pieni maa, mutta jos on vahvaa tahtoa, myös täältä käsin voidaan pistää kokonaisia toimialoja uusiksi ympäri maailman. Agroy aikoo mullistaa viljelijöiden jokavuotiset ostot.

Viljelijät tarvitsevat vuosittain lannoitteita, kasvinsuojeluaineita ja siemeniä. Näiden hinnat vaikuttavat suuresti siihen, mitä jää vuoden lopussa viivan alle. Agroy pyrkii saamaan näiden tuotteiden hinnat viljelijöille mahdollisimman alas. Suuryhtiöt eivät enää pääse sanelemaan hintoja, kun farmarit yhdistävät voimansa — ja keräävät lisää neuvotteluvoimaa.

Klikkaus vain ja laivat liikkuvat

Idea yritykseen tuli Pariisin maatalousnäyttelyssä 2011, jossa viljelijöiden kesken tuli puheeksi, kuinka viljelijöiden kannattaisi yhdistää voimansa. Tuusulalainen viljelijä Jukka Peuranpää hahmotteli viljelijäkavereidensa kanssa uuden toimintamallin, jossa helppokäyttöinen teknologia tuo farmareiden ulottuville laivaluokan tilaukset ja sitä kautta parhaat hinnat. Suomen suurimmat tilat lähtivät heti mukaan. Pian uusi ostoihin keskittyvä yhtiö perustettiin kahdenkymmenen suomalaisen viljelijäosakkaan voimin. Agroyn alustan avulla kerätään kerralla suuri määrä ostovolyymia. Tuotteet tilataan ja toimitetaan automatisoidusti suoraan tehtailta viljelijöille ilman välikäsiä.

Globaalia bisnestä muutaman läppärin takaa

Jossain päin maailmaa on aina kasvukausi, ja sitä ennen viljelijät tekevät ostojaan. Agroy hyödyntää näitä globaaleja sesonkeja: Pieni ydinporukka voi hoitaa useiden eri maiden kaupan, ja koska kaikki Agroyn kaupankäynti tapahtuu pilvessä, tämä porukka voi pitää tukikohtanaan vaikkapa tätä HUB13:n coworking-tilaa Helsingin Kaisaniemessä.

Pieni joukko riittää liiketoiminnan pyörittämiseen ja kehittämiseen myös siksi, että Agroyn toiminnot on pitkälti automatisoitu. Ostotoiminta ja logistiikan organisointi skaalautuvat hyvin.

Suomalainen luottaa suomalaisen viljelijän suositukseen, amerikkalainen amerikkalaisen. Siksi kussakin maassa Agroy näyttää paikalliselta, vaikka toimintaa pyöritetään Suomesta. Agroyhin liittyvät amerikkalaiset viljelijät eivät edes tiedä, että emoyhtiö on suomalainen. Eikä heidän tarvitsekaan, sillä pilvipohjainen palvelu toimii mistä päin maailmaa vain.

Co-working-tila sopii kasvavan yrityksen henkeen

HUB13 startup ekosysteemi tarjoaa startupeille loistavan kasvualustan, jossa toimitila kasvaa yrityksen mukana ja verkostoituminen tapahtuu helposti, vaikka kahvitauolla. Agroylle HUB13:n eloisa ja valoisa coworking-tila on ollut hyvä ratkaisu pääkonttoritilaksi.

– Toimistotilassa voi työskennellä rauhassa tiiminä. Toisaalta kokoustiloihin voi tuoda monenlaisia yhteistyökumppaneita. HUB13:n sijainti rautatieaseman ja pääväylien risteyskohdassa on todella hyvä, toteaa itsekin junalla liikkuva Peuranpää.

–  HUB13:ssa on laaja verkosto eri alojen ammattilaisia, jotka työskentelevät paitsi erikseen, paljon myös yhdessä. Tästä on ollut paljon hyötyä, jatkaa Peuranpää.

Agroy valmistautuukin suureen kasvuun. Toisena toimintavuonnaan Agroy-yhtiön liikevaihto kymmenkertaistui, ja uudenlainen toimintamalli alkoi osoittaa pian myös todellisen kasvupotentiaalinsa. Yhtiön liikevaihto on nyt 5,5 miljoonaa euroa. Palvelun käyttäjillä on Suomessa noin 10 prosenttia maan viljelyalasta, ja määrä kasvaa koko ajan. Yhdysvalloissa ensimmäisen vuoden aikana Agroy on kerännyt lähes saman verran viljelijöiden peltoalaa.

Amerikan Keski-Länttä valloitetaan Chicagosta käsin

Luonnollisesti suomalaisen maatalousyrityksen on helppo aloittaa toiminta kotimaasta, mutta Peuranpäällä on ollut alusta asti vahva visio kansainvälistymisestä: Amerikan viljelijäverkoston luominen on aloitettu Keski-Lännestä, jossa yhtiön toimipaikkana on Chicago. Agroy on onnistunut luomaan hyvin lyhyessä ajassa alueelle suurtiloista koostuvan viljelijäryhmän, joka hyötyy viljelijöiden yhteisostoista. Agroyn Yhdysvaltojen paikallinen maajohtaja, Brad McDonald, laajentaa Suomessa testattua toimintamallia paikallisten viljelijöiden kanssa.

– Otimme aivan aluksi yhteyttä suurimpiin tiloihin, ja siitä USA:n toiminta sitten lähti. Nykyään Agroy-konsernilla on tytäryhtiö paitsi Suomessa, myös Illinoisin osavaltiossa USA:ssa. Seuraavana suurista viljelysmaista Agroyn tähtäimessä on Brasilia.

www.agroygroup.com

Agroyn yhdysvaltalainen tytäryhtiö Agroy Inc. on kerännyt vuodessa viljelijäporukan, jolla on peltoalaa lähes kymmenys Suomen viljelyalasta.

Share This