Fintechit luovat parhaimmillaan loppukäyttäjälle kokonaan uuden asiakaselämyksen. Saksalainen Figo tarjoaa alustaa, jolla voidaan kehittää entistä asiakaslähtöisempää palvelua. Yrityksen ensimmäinen oma sovellus yhdisti kuluttajien eri pankkien tilit ja kortit yhdelle mobiilinäytölle. Kysynnän noustua uudelle tasolle Figo on ryhtynyt tarjoamaan alustaansa pankeille. Maaliskuussa Figo avaa rajapintansa suomalaisille Hack the Money -tapahtumassa.

Teksti: Catarina Myllärniemi
Kuva: Figo

Saksalainen Financial Technology -yritys Figo on perustettu vuonna 2012. Sen ensimmäinen mobiilisovellus yhdisti kuluttajan tiedot – tilit ja luottokortit – ennennäkemättömällä tavalla.

“Appimme kautta näen oman pankki- ja Paypal-tilini ja Lufthansa-korttini saldon”, kertoo Business Developmentista vastaava Lars Markull Figolta.

Figo oli ensimmäinen eurooppalainen yritys, joka avasi palvelunsa muille Fintecheille. Yritys muutti kasvaneen kysynnän takia kokonaan strategiaa vuonna 2014. Nyt sen selkärankana on alusta, jonka avulla yritykset voivat entistä vaivattomammin ja nopeammin integroida vaikkapa maksuominaisuuden verkko- tai mobiilipalveluunsa. Aika muutokselle oli oikea – kasvun ilmeisenä ajurina on maksupalveludirektiivi PSD2, joka tekee finanssipalveluista yhä useamman maksuvälineen, pankin ja yrityksen muodostaman ekosysteemin. Tänään Figon API eli Application Programming Interface voidaan liittää lähes mihin tahansa palveluun, johon tarvitaan maksuominaisuus.

Alussa APIa käytti vain startupit. Pankkien suunnasta kysyntä kasvoi vuoden 2015 aikana, kertoo Markull.

Kysynnän kasvu johtuu pitkälti ajattelutavan muutoksesta pankeissa, jossa fintech-yritysten kanssa asiakasrajapinnasta kilpailun sijaan ryhdytäänkin aktiiviseksi alustantarjoajaksi keräten tuottoja veloittamalla fintechejä pankkialustan käytöstä.

Saksan Hampurista käsin toimiva Figo työllistää 35 henkeä ja sen rajapinnassa on yli 3000 rahoituspalveluja tarjoavaa pankkia ja laitosta. Käytön piirissä on jo 55 miljoonaa loppukäyttäjää, joiden kotimaa on pääasiassa Saksa tai Itävalta. Kasvu uusille markkinoille tulee jatkumaan uuden rahoituksen turvin: Figo keräsi yli seitsemän miljoonaa dollaria marraskuussa 2016. Samalla investoinnin johdosta Deutsche Börsistä tuli yhtiön merkittävä vähemmistöosakas.

Figon demotunnuksia on noin tuhannella kehittäjällä ja demotunnusta voi hakea verkon kautta. Figo laskuttaa asiakkaitaan API-käytön mukaan. Toinen vaihtoehto on loppukäyttäjien määrän mukaan määritelty kiinteä hinta. Tietoturvaan on sinänsä salauksineen kiinnitetty erityistä huomioita, lisäksi loppukäyttäjä voi päättää, mitä tietoja ja kenelle annetaan sekä mitä tapahtumia tallennetaan. Yritysasiakkaita on 50 ja yksi niistä on ruotsalainen informoivaa laskutusta tarjoava Briox. Toinen on Fino, asiakkaalle tilin vaihdon ilman byrokratiaa mahdollistava appi. Lisää esimerkkejä toteutuksista löytyy yhtiön nettisivuilta.

”Uusien Fintech-palveluiden jalkautumisvauhti voi tulla yllätyksenä monille”, ennakoi Markull.

”Suomessa muutos voi olla nopea, koska suhteessa moniin muihin maihin useat käyttävät sähköistä- tai mobiilipalvelua pankkiasioinnissaan”, hän päättää.

Figo
Figo on ensimmäinen eurooppalainen yrityksille ja pankeille suunnattua fintech-palvelua tarjoava yhtiö. Figon täysi potentiaali tullee esiin lähitulevaisuudessa, jolloin Open Bankingin ja alustatalouden tulevalla kultakaudella sen API-rajapinta auttaa integroimaan palveluita helposti, tuoden ”Banking as a Platform” -ajattelun entistäkin nopeammin toteutettavaksi.

 

Jos haluat vastaanottaa lisää artikkeleita, uutisia ja tarjouksia aiheeseen liittyen. Liity sisäpiiriimme.

 

Tulossa

htm-thumbfdf3-thumb

Share This