Termeillä on väliä. Ne auttavat meitä kuvaamaan vaikeita ilmiöitä, mutta voivat samalla viedä pohjan ilmiön syiden, vaikutusten ja johtopäätösten tarkemmalta pohdinnalta. Termit helposti vangitsevat ja ymmärrämme ilmiötä todellisuudessa päivä päivältä huonommin. Termistä tulee itse asiassa sitä vahvempi mitä harvempi sen jaksaa ymmärtää. Ilman termejä emme kuitenkaan pärjää ja siksi halusin pohtia yhtä tämän päivän rakastetuinta ja vihatuinta termiä digitalisaatio.

Minulle digitalisaatio oli 80- ja 90-lukujen ilmiö. Tuolloin jo lapsikin ymmärsi, että tulevaisuus on tietokoneohjelmissa. 2000-luvulla mukaan on tullut (vähintään) kolme uutta ulottuvuutta nimittäin globalisaatio, Internet ja mobiili. Näitä yhdistelemällä innovaatio on siirtynyt puhtaasta teknologiasta liiketoimintamalleihin.

On totta, että moni ei vielä edes ymmärrä digitalisaation loputtomia mahdollisuuksia ja että uudet trendit kuten IOT, big data ja robotisaatio tuovat uutta hohtoa vanhalle käsitteelle, mutta minua kiinnostaakin ohjaako se meitä investoimaan resurssimme viisaammin vai johdattaako se meitä todellisuudessa syvemmälle metsään? Nopeassa kehitystahdissa suunnan ei tarvitse olla kuin vähän väärä niin investoinnit tuottavat pitkää miinusta. Kokeilla pitää, mutta aito kokeilutalous syntyy vasta kun kokeilujen tuloksena saadaan investoinnit tuottamaan entistä paremmin. Toimialoja mullistavat tuotteet ja palvelut ovat digitaalisia, mutta digitaalisten tuotteiden ja palveluiden kehittäminen ei ole suoja omaa toimialaa vaanivalta uberisaatiolta.

Selvää on, että 2010-luvulla kilpailua ei enää käydä koodi-, ohjelma- tai sovellustasolla vaan tiimien iskukyvyssä. Teknisen osaamisen pitää olla kunnossa, mutta se ei ratkaise peliä. Oikeastaan digitalisaatio vs. uberisaatio on sama asetelma kuin korporaatiot vs. startupit. Korporaatioilla on ylivoimaiset resurssit niin osaamisessa kuin rahassa, mutta startupeilla on ylivoimaiset tiimit.

Innovaatiot eivät enää synny rahalla tai oman työn ohessa vaan 3-5 hengen 3-7 vuoden pakkomielteisellä visioiden, missioiden ja uusien markkinoiden auki raivaamisella. Uberisaation keskiössä ovat käyttäjät, markkinat ja yrittäjämäiset tiimit tekemässä pelotonta epäonnistumisen kautta oppimista. Digitalisaatio ei mullista toimialoja vaan ihmiset. Siksi uberisaatio.

Lisäpohdintaa ja aiheeseen syventymistä tarjoaa HUB13 johtavien asiantuntijoiden kanssa 5.4.2016 tuottama Uberisaatioaamu -luova työpaja: www.hub13.fi/project/uberisaatio/ ja oma Uberisaatio ja kokeilutalous Facebook -ryhmä: https://www.facebook.com/groups/987138208042721/

Ole myös kuulolla maanantaina 4.4. klo 12 ensimmäisessä uberisaatio Periscope lähetyksessämme. Täyttämällä tietosi http://eepurl.com/bV1FiL voit myös voittaa ilmaislipun Uberisaatioaamuun.

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?

Share This