Analytiikka ja tiedon hyödyntäminen ovat yhä kuumia aiheita useilla eri liiketoiminnan osa-alueilla, erityisesti asiakaskokemukseen liittyen markkinoinnissa, asiakaspalvelussa ja myynnissä. Esimerkiksi digitaalisuus ja sen myötä kuluttajien tuottama data on varmasti kaikille kuuma aihe ja k-/m-ielen päällä, ainakin konseptin tasolla. Datan hyödyntäminen käytännössä on kuitenkin useasti vielä kaukana sen tarjoamista mahdollisuuksista ja tekijöiden arkipäivästä.

“Tiedon hyödyntäminen, ennakoiva asiakasanalytiikka ja digitalisaatio vaativat teknologian lisäksi ennen kaikkea ajatustavan muutosta markkinoinnissa. Olen päässyt erityisesti viimeisimmän vuoden aikana näkemään, miten data todella kääntyy Eurooppalaisissa yrityksissä käänteentekeviksi tuloksiksi. Muutos vaatii rohkeutta ja halua palvella asiakkaita uudella tavalla mutta se on sen arvoista.” kertoo IBM:llä Euroopassa asiakasanalytiikan parissa työskentelevä Tommi Tulisalo.

Siinä, missä perinteinen analytiikka on ollut historiallisten tietojen tutkimista ja niiden perusteella tehtyjä johtopäätöksia, on ennakoiva analytiikka askeleen edellä, ennustaen tulevaa. Inspiroivia esimerkkejä, ideoita ja mahdollisuuksia siitä, miten jokainen voi muuttaa kokemusta datan avulla: Lisää ennakoivan asiakasanalytiikan kokemuksista kuulet Tommi Tulisalolta SCALED’16 -tapahtumassa 9.3.

location-1024x615

Share This