Jämähtikö yrityksesi innovaatiojohtaminen viime vuosikymmenelle?

Entä oletko myös samaa mieltä seuraavien väittämien kanssa?

  • oma henkilöstömme on aivan riittävä voimavara yrityksemme tuotekehitysprojektihin
  • skaalautuvat liiketoiminnot – olemme tähänkin asti pärjänneet ilman
  • digitalisaatio ei avaa toimialallemme uusia mahdollisuuksia
  • kävin Slushissa, riittävä kosketuspinta startuppeihin on siis luotu
  • innovointi tulee keskittää olemassa olevien tuotteiden ja palveluiden parannuksiin, uusille tuotteille ei liene tilausta
  • yhteistyö startuppien kanssa tuo lähinnä ylimääräisiä kuluja, eikä lisää kassavirtaa
  • epäseksikäs toimialamme tuskin kiinnostaa startuppeja
  • me kyllä tiedämme, mitä asiakas haluaa nyt ja tulevaisuudessa

Yksikin kyllä-vastaus yllä oleviin riittää uhkaamaan minkä tahansa yrityksen asemaa kehityksen kärjessä. Innovaatiojohtaminen tänä päivänä on täysin erilaista, kuin ehkä kuvittelit.

Mutta mistä aloittaa, jos homma tuntuu vieraalta? Aivan ensimmäiseksi kannattaa huomioida startupit. Usko pois, potentiaalisia kasvuyrityksiä löytyy sinunkin toimialaltasi, vaikka pitäisit alaa tylsänä tai startuppien näkökulmasta epäkiinnostavana. Innovaatiotoiminta startupeissa on erilaista kuin suuryrityksessä. Resursseja on vähän, joten on oltava nopea ja tehokas. Asiakastarpeen selvittäminen hoidetaan kokeilemalla rohkeasti. Erilaisia ideoita kehitetään, testataan ja hylätään hyvin nopeasti, kunnes se oikea löytyy. Valitettavasti silti vakiintuneen asiakaspohjan ja muiden resurssien puute tuomitsee usein loistavatkin ideat jäämään vain ideoiksi. Suuryritys sen sijaan ei voi riskeerata brändiään kokeellisiin innovaatioihin, mutta startupin kanssa erilaisia ideoita voi kokeilla nopeasti ja turvallisesti. Mikä siis olisikaan parempi match kuin suuren yrityksen resurssit ja myyntikanavat yhdistettynä startupin ketteryyteen ja innovaatiokykyyn?

LEAP Corporate Ventures & Startup Forum on Suomen ensimmäinen startup-tapahtuma isoille yrityksille. Slush-viikon maanantaina 9.11.2015 Helsingissä järjestettävässä tapahtumassa kuullaan sisäisten startup-ohjelmien vetäjiä, opitaan kasvun johtamisen haasteista ja trendeistä, kuullaan isojen yritysten reverse pitchejä, opitaan tuntemaan startuppeja ja verkostoidutaan.

LEAP’15 on suunnattu yrityksen johdolle sekä tuotekehityksen, markkinoinnin, henkilöstöhallinnon ja liiketoiminnan kehityksen avainhenkilöille. Tapahtuma on mahdollisuus erityisesti sinulle, joka et vielä ole ottanut ensiaskeleita kohti nykyaikaista innovaatiojohtamista. Emme silti unohda konkareitakaan, vaan tarjoamme kiinnostavaa kuultavaa ja opittavaa riippumatta siitä, millaisella pohjalla yrityksesti innovaatiotoiminta tällä hetkellä on.

Katso LEAP’15 tapahtuman koko ohjelma täältä.

Privacy Preference Center

Share This