Pitkään on luultu, että jos yrittäjät oppisivat pukemaan ideansa suunnittelmiksi paremmin heistä tulisi menestyksekkäämpiä yritystoiminnassaan. Pohja perinteisiltä yrittäjyysopeilta putosi viimeistään kun internet ja agiili softakehitys räjäyttivät pankin uusille liikeideoille. Kyse ei enää ole (jos koskaan on ollutkaan) siitä onko idea hyvä vai huono tai pystyykö palvelun kehittämään vaan yksinkertaisesti ostaako asiakas. Tämän voi ketterästi selvittää ennen tuotteen kehittämistä ja liiketoimintasuunnitelman laatimista.

Yrittäjä ei luonnollisesti täysin ilman suunnitelmia pärjää, mutta idea ei suunnittelemalla parane. Alussa yksityiskohtaista suunnitelmaa tärkeämpää on kokeilla ja tietää mitkä toimenpiteet asiakkaaseen tehoavat ja mitkä eivät. Arvaamalla ei suunnitelmaa pidemmälle pääse se on varma.

Ketterässä yrittäjyydessä pyritään minimoimaan suunnitteluun käytetty aika ja maksimoimaan suoran asiakaskontaktin kautta syntyvä ymmärrys ja oppiminen ja näin säästämään kallista aikaa ja rahaa. Ketterä yrittäjyys ohjaa yrittäjiä aloittamaan systemaattisen testaamisen aiemmin ja tehdä asiakasvalidaatio ja MVP (minimum viable produc) ketterin periaattein ennen tuotekehitystä ja rahoituksen hakemista. Yrittäjien suurin virhe käynnistyksessä on, että suoraa asiakaspalautetta ei kerätä tarpeeksi paljon tarpeeksi aikaisin.

Mikään määrä suunnittelua ei korvaa suoraa palautetta potentiaalisilta asiakkailta joten on aika unohtaa perinteiset yrityksen perustamis- ja liiketoiminnan suunnitteluoppaat sillä asiakkaat eivät niitä tottele.

Ketterän yrittäjyyden manifesto pyrkii lisäämään ymmärrystä yrittäjien itsensä luomasta käytännön yrittäjäopista sekä nostamaan ja yhtenäistämään yrittäjille tarjottavan tuen ja neuvonnan tasoa. Ketterää yrittäjyyttä käsitteleviä kansainvälisiä kirjoituksia ja kirjoja löytyy runsaasti hakusanalla Lean Startup.

Tämä on ensimmäinen versio ketterän yrittäjyyden manifestosta, jonka kehittämiseen ja kommentoimiseen kutsun kaikki asiaan vihkiytyneet.

  1. Tehtäväsi on tuottaa asiakkaalle arvoa ei etsiä erinomaista liikeideaa
  2. Hyvä idea ei tee myynnistä ja markkinoinnista yhtään helpompaa
  3. Älä myy mitä osaat tuottaa, tuota mitä osaat myydä
  4. Kaikki tulevaisuuteen ja tuntemattomien ihmisten ostopäätöksiin liittyvä on arvausta
  5. Kyseenalaista suunnitelmasi sillä asiakkaasi eivät niitä tottele
  6. Jos et tiedä miten asiakas käyttäytyy, kysy ja kokeile
  7. Älä perusta yritystä suunnitelmien vaan onnistuneiden kokeilujen varaan
  8. Voittaja ei ole se joka juoksee nopeimmin vaan se joka kulkee lyhyimmän matkan
  9. Keskity minimoimaan virheesi ja maksimoimaan niistä saamasi opit
  10. Menestys on sitä, että on suunnitelma B ja varaa toteuttaa se

Osallistu säännölliseen Yrittäjä -Meetupiin, jossa teemoina ketterän yrittäjyyden lisäksi myynti ja markkinointi verkossa. 

Suoran palautteen ja ketterää yrittäjyyttä käsittelevät vierasblogit voit lähettää minulle suoraan sähköpostiin ola@hub13.fi.

Ola Sundell

040-549 47 55

 

Ps. Oletko varma ideastasi, mutta epävarma asiakkaistasi? Jos sinulla on idea, jonka haluat kaupallistaa viikonlopun kestävä StartSmart Bootcamp tarjoaa mahdollisuuden ponnistaa ketterästi käyntiin ja kasvuun. Tutustu ja ilmoittaudu työpajaan täältä.

Pss. Talvella 2016-2017 käynnistyvä StartSmart yrittäjän ammattitutkinto on n. vuoden kestävä TEHOVALMENNUS ja tuki yritystoimintaa käynnistäville. Aloita ilmoittautumalla Bootcampiin ja jätä hakemuksesi TEHOVALMENNUKSEEN ilmoittautumisesi yhteydessä. Ilmoittautujien soveltuvuus valmennukseen arvioidaan haastattelussa.

Toimi nopeasti, sekä Bootcampissä että Tehovalmennuksen paikkoja on rajoitetusti (20). Paikat täytetään ilmoittautumis- ja soveltuvuus (tehovalmennus) järjestyksessä.

Share This