Helsingin Sanomien kirjoitus yrittäjänä miljoonansa menettäneestä ex-Nokia johtajasta kirvoitti taas pintaan ajatukset aloittavien yrittäjien tuesta. Tai ennemminkin tuen puutteesta. Erityisesti ihmiset, joilla ei ole aikaisempaa yrittäjäkokemusta ovat ongelma sillä he eivät käytännössä omillansa pärjää. Aloittavien yrittäjien tyypillisin virhe on markkinoinnin ja myynnin aliarvioiminen. Muutama esite ja nettisivut eivät riitä, on luotava konkreettista (mielellään uutta) arvoa, erottauduttava ja rakennettava verkosto ja sen lisäksi myytävä ja kampanjoitava.

Tässä kolme valhetta, joita julkisin varoin rahoitetaan ja jotka suoraan tai epäsuoraan edesauttavat yrittäjiä (eri kuin ammatinharjoittaja) epäonnistumaan.Tarkoitus ei ole syyllistää tai syyttää ketään, näin yksinkertaisesti toimii yrittäjien tukijärjestelmä, jonka todellinen tarkoitus on työllistää eikä tuottaa menestyviä yrityksiä.

Valhe #1 – julkisista yrittäjäpalveluista saa tukea

Julkisen sektorin suurin synti (erityisesti Suomessa) on ainainen pyrkimys luoda vaikutelma siitä, että järjestelmä kyllä tukee. Mitä yrittäjä ensimmäiseksi oppii, on kuinka suurta valhetta se on. Kun palkkatyöläiset valjastetaan edistämään yrittäjyyttä, tapahtuu kaksi kriittistä virhettä: teoria sekoitetaan käytännöksi ja todellinen asiakas ei olekaan yrittäjä vaan järjestelmä. Rehdimpää olisi suoraan kertoa kuinka yksin ja omillaan yrittäjät ovat ja pyrkiä ennemminkin linkittämään yrittäjät kokeneisiin sarjayrittäjiin kuin ylläpitää kulissia ja panostaa tyhjänpäiväisiin keskusteluihin virkamiesten ja -naisten kanssa. Virkamiehet osaavat varmasti nähdä toivottomimmat tapaukset, mutta tukea idean kehittämiseen heiltä ei saa. Tätä yrittäjät alussa kipeimmin tarvitsevat, ei neuvoja yrityksen perustamisessa.

Valhe #2 – yrittäjyysopit ovat käytäntöön sovellettavissa

Menestyvän uuden liiketoiminnan luominen ei kulje lineaarisesti ideasta suunnitelmaan, käynnistykseen ja toteutukseen kuten se kirjoissa kuvataan. Jokainen kokenut yrittäjä tietää mitä epäonnistuminen on ja miten kriittistä on alusta haastaa omat olettamat. Faktat ratkaisevat, ei omat visiot. Yrittäjyydessä tärkeintä on taitoa tehdä hallittuja (mielellään nopeita) epäonnistumisia (kokeita) ja siten selvittää askel askeleelta onko yrittäjään iskenyt näky visio vai hallusinaatio. Menestyjä on usein se, jolla on rahaa toteuttaa se toinen idea. Yrittäjyys on syklistä ja kerta toisensa jälkeen pitää palata peruskysymysten äärelle: ketkä ovat asiakkaani, miksi he ostavat, onko heitä tarpeeksi, miten heidät löydän ja minkä arvoinen tuotteeni/palveluni asiakkaalle todellisuudessa nyt ja huomenna on?

Valhe #3 – ammattivalmentajat tietävät mistä puhuvat

Yrittäjyys lähtee sisältä, mutta menestys ulkoa. Liian monet valmentajat pyrkivät tukemaan yrittäjien visioita (tai hallusinaatioita) ja liian harvat haastamaan peruskysymyksillä. Yrittäjyyden ilosanomaa evangelisoivat paketoivat yrittäjyyden usein ”toteuta unelmasi” lahjapakettiin. Kun tämä aikapommi vielä ladataan täyteen perinteistä yrittäjyysteoriaa (ei suinkaan startup-teoriaa) ja nimeää unelman visioksi, on järjestelmä salakavalasti viritetty kuljettamaan yrittäjää yhtä raidetta kohti sitä todennäköisintä epäonnistumista. Jatkuvan oppimiseen sijaan yrittäjät ohjelmoidaan toimeenpanemaan sokeasti omia ideoitaan. Liian aikainen toimeenpanoon siirtyminen on yksi merkittävimpiä yrittäjän epäonnistumiseen vakuttavia tekijöitä.

Kommentoikaa kirjoitusta ja kertokaa mistä piditte ja mistä ette. Jäikö jokin valhe mahdollisesti pois? Seuraava #STARTSMART -kirjoitus on otsikolla ”Kolme valhetta, joilla yrittäjät pakoilevat totuutta”.

Seuraava #STARTSMART -yrittäjätapaaminen 27.11.2014 klo 17 HUB13:ssa (Kaisaniemenkatu 13 A, 2. krs). Illan Keynote vieraana on sarjayrittäjä ja City-lehden omistaja Ilkka O. Lavas.

Ola Sundell

 

Share This