REWORK-vieraskynässä on taas Martelan Marketing and Responsibility Director, Minna Andersson, joka tällä kertaa kirjoittaa toimistojen kohtaamistilojen merkityksestä.

Kohtaamistilat ovat toimistojen sydän. Kukaan tuskin voi kiistää niiden merkitystä liiketoiminnalle. Mutta tukevatko ne varmasti tämän päivän työskentelytapoja? Epäilen, että useilla yrityksillä on hyödyntämättömiä mahdollisuuksia parantaa liiketoimintaansa hyvien kohtaamistilojen avulla.

Aiemmassa blogissani maalailin, että tulevaisuuden kohtaamistilat tullaan suunnittelemaan niitä käyttävien ihmisten lähtökohdista nykyisin keskiössä olevan esitystekniikan sijaan. Huomaan, että näin on alkanut jo tapahtua ja samalla on huomattu, että erilaisia kohtaamisia tukemaan tarvitaan monia erilaisia kohtaamistiloja. Tässä esimerkkejä muutamista.

Toimistoluokka

Tämän päivän työelämässä tietotyöläisten kykyä oppia uutta aletaan pitää jopa tärkeämpänä kuin jo opittuja taitoja. Tästä syystä työympäristöissä tulee olla tiloja missä oppiminen ja yhdessä kehittäminen sujuvat vaivatta. Hyvä esimerkki tällaisesta tilasta on pulpetiton luokka, jollaiset alkavat yleistyä kouluissa. Miksei sama voisi toimia toimistossakin? Mitä jos meillä olisi neuvotteluhuoneita, joissa rullilla liikkuvia pöytätasoja voisi siirrellä tarpeen mukaan erilaisiin ryhmiin ja muotoihin? Tai huoneita, jotka kannustavat seisomaan ja liikkumaan tai yksinkertaisesti juttelemaan sohvilla?

Fyysisesti, muttei henkisesti erillään

Täysin toinen asia on kahdenkeskinen tapaaminen Skypen välityksellä. Millainen tila tukee tuollaista tapaamista parhaiten? Ei ainakaan perinteinen neukkari, josta löytyy paikat kymmenelle.

Ehkä paras vaihtoehto voisi olla taustaseinän maisemakuvalla varustettu lasiseinäinen puhelinkoppi. Lasiseinät estävät suljetun paikan kammon ja saavat sinut tuntemaan olosi osaksi toimiston elämää. Maisemakuva selkäsi takana voisi puolestaan inspiroida sitä katselevaa keskustelukumppaniasi.

Johtoryhmä yhdistyy

Aina on myös johtoryhmän kokouksia, joissa kaikilla on tarve pitää kannettavat tietokoneet ja paperit saatavilla. Myös kaikkien katseltavissa olevaa esitystekniikkaa tarvitaan. Miten näistä kokouksista saisi energisoivia ja osallistujien yhteistyötä tukevia tapahtumia?

Tutkitusti neuvotteluhuoneet, joissa istuimet on järjestetty ympyrän muotoon saavat osallistujat tuntemaan voimakkaampaa yhteisöllisyyttä. Mutta jos istuimet on aseteltu kulmittain – niin kuin neuvotteluhuoneissa yleensä – huomio keskittyy yksiöllisyyden ja erottuvuuden korostamiseen. Kumpikin tunnetila voi ajoittain olla johtoryhmän kokouksissa hyödyllinen. Voisiko siis johtoryhmän kokoustiloissakin olla muunneltava kalustus, jonka voisi helposti järjestellä joko kulmittain tai kaareen tarpeen mukaan?

On selvää, että jatkossa tulemme kohtaamaan eri tavoin, emmekä pelkästään ajoittain toimintaa rajoittavan neuvottelupöydän ääressä. Unohdetaan siis vanhat tottumukset ja katsotaan maailmaa tuorein silmin myös kohtaamistiloja suunnitellessamme.
Minna AnderssonKirjoittajasta: Minna Andersson, Marketing and Responsibility Director, Martela Oyj toimii Martela –konsernissa markkinoinnista, vastuullisuudesta ja työympäristösuunnittelusta vastaavana johtajana. Martelan toimintafilosofiana on tukea yritysten työympäristöjä koko niiden elinkaaren ajan. Kehityksen painopisteessä ovat palvelut ja ratkaisut kustannustehokkaisiin ja hyvinvointia tuottaviin työympäristöihin.

 

 

 

Lisää aiheesta kuulet toimialan edelläkävijätapahtumassa, Rework – Tulevaisuuden Työ & Tila -foorumissa 10.-11.10.2017

cta1

Share This