LEAN markkinointi on innovaatio 2.0

Innovaatio voidaan karkeasti jakaa kahteen: ideointiin ja toteutukseen. Uudet tuoteideat pitävät talouden rattaat käynnissä, mutta todellinen menestys perustuu aina erinomaiseen toteutukseen.

Muistamme kultaisen 80- ja 90-luvun, jolloin innovatiivisissa ideoissa oli vielä arvoa. Ilmeisesti koska uusien teknologioiden kohdalla toteutus oli vielä epävarmaa. Uuden tuotteen aika markkinoille kertoi käytännössä kaiken olennaisen yrityksen innovaatiokyvystä. Paljon on kuitenkin muuttunut. Osaaminen ei ole enää rajoite hyvien ideoiden toteutukselle ja tuotteiden elinkaaret ovat puolittuneet.

Yritykset löytävätkin itsensä uusien haasteiden edestä: kasvun aikaansaamiseksi tarvitaan tuplasti hyviä ideoita puolet nopeammin lanseerauksin. Yritykset, joiden pöydällä makaa jo liikaakin hyviä ideoita, ovat kuitenkin tajunneet ongelman ytimen. Jokaisesta ideasta saadaan kyllä tuote ja tarvittaessa nopeastikin, mutta vain harvasta todellista arvoa. Kun mahdollisuudet ja tarve innovoida kasvaa, hittejä on entistä vaikeampi tuottaa. Hyvät ideat ja erinomainen tekninen toteutus eivät olekaan tie menestyksen.

Teknologiayritykset voidaankin tulevaisuudessa jakaa selkeästi kahteen kategoriaan: tuotekehittäjiin ja arvonkehittäjiin. Maailma oli tuotekehittäjien, mutta seuraava suuri hyppy eteenpäin avautuu arvonkehittäjille. Kilpailua ei käydä enää innovatiivista ideoista ja toteuttajista vaan ketterimmistä arvonluomisprosesseista ja niiden taitajista.

Jim Collinsin sanoin: ”yrityksestä tekee voittajan se miten se innovoi, ei mitä se innovoi.  Thomas Edisonin suurin innovaatio ei ollut hehkulamppu, fonografi tai mikrofoni vaan moderni tutkimus- ja kehityslaboratorio. LEAN markkinointi on samanlainen mullistava askel eteenpäin, joka siirtää fokuksen tuotekehityksestä asiakasarvon kehitykseen läpi T&K –prosessien.

LEAN markkinointi luo kokonaisvaltaisen katseen yritysten arvonluomisprosesseihin ja korvaa lineaariset siiloihin jaetut tuotekehitys- ja lanseerausprosessit aikaisen vaiheen asiakaskehitysiteroinnein. Hallitsemalla LEAN markkinoinnin minimoit tuotekehityksessä syntyvää hukka, nopeutat läpimenoaikoja ja varmistat oikeat tuotteet oikeille asiakkaille.

HUB13 järjestää Suomen ensimmäiset LEAN markkinointi -koulutukset. Tutustu tarjontaan tästä http://www.hub13.fi/project/lean-markkinointi/

Ola Sundell 

LEAN markkinointi on innovaatio 2.0

Innovaatio voidaan karkeasti jakaa kahteen: ideointiin ja toteutukseen. Uudet tuoteideat pitävät talouden rattaat käynnissä, mutta todellinen menestys perustuu aina erinomaiseen toteutukseen.

Muistamme kultaisen 80- ja 90-luvun, jolloin innovatiivisissa ideoissa oli vielä arvoa. Ilmeisesti koska uusien teknologioiden kohdalla toteutus oli vielä epävarmaa. Uuden tuotteen aika markkinoille kertoi käytännössä kaiken olennaisen yrityksen innovaatiokyvystä. Paljon on kuitenkin muuttunut. Osaaminen ei ole enää rajoite hyvien ideoiden toteutukselle ja tuotteiden elinkaaret ovat puolittuneet.

Yritykset löytävätkin itsensä uusien haasteiden edestä: kasvun aikaansaamiseksi tarvitaan tuplasti hyviä ideoita puolet nopeammin lanseerauksin. Yritykset, joiden pöydällä makaa jo liikaakin hyviä ideoita, ovat kuitenkin tajunneet ongelman ytimen. Jokaisesta ideasta saadaan kyllä tuote ja tarvittaessa nopeastikin, mutta vain harvasta todellista arvoa. Kun mahdollisuudet ja tarve innovoida kasvaa, hittejä on entistä vaikeampi tuottaa. Hyvät ideat ja erinomainen tekninen toteutus eivät olekaan tie menestyksen.

Teknologiayritykset voidaankin tulevaisuudessa jakaa selkeästi kahteen kategoriaan: tuotekehittäjiin ja arvonkehittäjiin. Maailma oli tuotekehittäjien, mutta seuraava suuri hyppy eteenpäin avautuu arvonkehittäjille. Kilpailua ei käydä enää innovatiivista ideoista ja toteuttajista vaan ketterimmistä arvonluomisprosesseista ja niiden taitajista.

Jim Collinsin sanoin: ”yrityksestä tekee voittajan se miten se innovoi, ei mitä se innovoi.  Thomas Edisonin suurin innovaatio ei ollut hehkulamppu, fonografi tai mikrofoni vaan moderni tutkimus- ja kehityslaboratorio. LEAN markkinointi on samanlainen mullistava askel eteenpäin, joka siirtää fokuksen tuotekehityksestä asiakasarvon kehitykseen läpi T&K –prosessien.

LEAN markkinointi luo kokonaisvaltaisen katseen yritysten arvonluomisprosesseihin ja korvaa lineaariset siiloihin jaetut tuotekehitys- ja lanseerausprosessit aikaisen vaiheen asiakaskehitysiteroinnein. Hallitsemalla LEAN markkinoinnin minimoit tuotekehityksessä syntyvää hukka, nopeutat läpimenoaikoja ja varmistat oikeat tuotteet oikeille asiakkaille.

HUB13 järjestää Suomen ensimmäiset LEAN markkinointi -koulutukset. Tutustu tarjontaan tästä http://www.hub13.fi/project/lean-markkinointi/

Ola Sundell

Share This