Teksti: Joonas Villanen

Uskotko markkinoinnin olevan helpompaa jos tietäisit miten asiakkaasi käyttäytyy tulevaisuudessa? Uskotko, että sinun olisi helpompi palvella asiakkaitasi? Uskotko, että yrityksesi olisi juuri niissä kanavissa joissa asiakas sitä odottaa?

Voi hyvin olla, mutta epäilen. Suurin ongelma monelle yritykselle on kaiken uuden mukana tuoma epävarmuus. Siksi moni pitäytyy vanhassa mallissa… kunnes joku rohkea murtaa jään ja alkaa tehdä tulosta. Sitten alkaakin peränpitäjien ryntäys tekemään tismalleen samaa kuin muutkin. Siitä syystä sanonta:
hub13 joonas villanen blog 1

Mainitsin hitaasti muuttuvan kulttuurin siitä syystä, että haluan useamman yrityksen olevan rohkeampia toimissaan. Jos tiedostamme muutoksen ajoissa, voimme reagoida siihen myös ajoissa.

Ja kun puhun markkinoinnin tulevaisuudesta, puhun mieluummin isommista linjauksista, jotka ohjaavat muun muassa teknologiahankintoja ja markkinoinnin uusia strategioita.

Mitä markkinointi on huomenna?

1. Automaatio

hub13 joonas villanen blog 2

Kehityksen keihään kärkenä on se, että asioita pystytään tekemään tehokkaammin. Asioiden tehostamisessa on taas kyse siitä, että prosesseja automatisoimaan ja aikaa vieviä osia korjataan tai poistetaan välistä. Kuten LEANissä konsanaan, hukka pyritään minimoimaan ja toiminnot tehostamaan tappiinsa.

Markkinoinnin automaatiota myydään ja sitä ostetaan jo tänään. Monessa tapauksessa se kuitenkin ymmärretään täysin väärin. Pahimmillaan siitä on tullut ainoastaan sähköpostimarkkinoinnin työkalu.

Markkinoinnin automaatio on paljon muutakin kuin vain sähköposteja. Se on organisaatioissa tapahtuva kulttuurin muutos.

Automaatio on ensisijaisesti mahdollistaja ja asiakkaalle parhaan kokemuksen onnistuu luomaan vain se, jonka konehuone on toimiva ja eheä kokonaisuus.

2. Relevanttius ja konteksti = personoituva sisältö

Yksi kuumimmista sanoista tänä vuonna on ollut asiakaskeskeisyys. Se on hieno sana, mutta teot toimivat asiakkaan suuntaan paremmin. Olemme jo nyt ymmärtäneet, että asiakasta tulee palvella paremmin ja yksilöllisemmin niin kivijalassa kuin verkossakin.

Tulevaisuudessa sivustokokonaisuudet tulevat olemaan personoituvia, jolloin sivuston tulee toimia optimoidusti laitteesta riippumatta. Samaan aikaan viestien ja sisältöjen tulee muokkautua käyttäjän mukaan.

Personoinnin tulee näkyä kaikessa, kuten tarjotuissa sisällöissä, sivuotsikoinneissa, tarjouksissa, painikkeissa, formeissa… ihan kaikessa. Lopuksi sanottakoon, että konteksti on yksi tärkeimmistä markkinoijan työkaluista, varsinkin kun lähdetään automaatiopuolelle.
hub13 joonas villanen blog 3

Kuva: Appentive

3. Data

Wink, wink… jos haluat kuulostaa fiksulta, niin puhut datasta. Tulevaisuudessa datasta puhuminen ei kuitenkaan riitä. Vaikka dataa pyritäänkin keräämään, on sitä pystyttävä myös hyödyntämään.

Markkinoijan tuleekin pystyä näyttämään toteen se, miksi teet mitä teet. Markkinointi ei ole niinkään tiedolla johtamisesta. Se on tiedolla toimimista.

Monelle markkinointi on “musta tuntuu” -fiilisten pohjalta tehtyjä toimenpiteitä. Jos tunteiden pohjalta tehdään toimenpiteitä, tulee tehtyjen asioiden vaikuttavuus pystyä mittaamaan ja osoittamaan tehokkaiksi tai tehottomaksi.
hub13 joonas villanen blog 4
Lisää datasta myös webinaarissa.

4. Integrointi

Jokainen moduuli, applikaatio tai järjestelmä tulee niittää yhteen. Yhä useampi softatoimittaja keskittyykin tuottamaan kattavat rajapinnat niin, etteivät sulje itseään pois pelistä liian kapeilla skaalausmahdollisuuksilla.

Jokaisen järjestelmän tulee pystyä keskustelemaan jollakin tasolla esim. automaatioratkaisuiden kanssa. Asiakkaan käyttäytymistä tullaan seuraamaan kanavasta toiseen. Markkinoijan tulee tietää kanavakohtaisesti, mikä sisältö tai sisältökokonaisuus tuo mukanaan varmimmat liidit.

Yhteenveto

Markkinoijan ja myynnin yhteispeli tulee tulevaisuudessa merkitsemään enemmän. Markkinoinnin tehtävänä on tuottaa relevanttia sisältöä, joka saa asiakkaan kiinnostumaan yrityksesi palveluista. Asiakkaan kuluttaman sisältö antaa taas myynnille selvän aihion asiakkaan kiinnostuksen kohteista, tarpeista sekä aikomuksista.

Asiakas päättää milloin hänelle myydään, mutta myyjän kannalta on tärkeää olla läsnä ja tietoinen asiakkaan aikomuksista. Sinun oltava valmis auttamaan siellä, missä asiakas apua tarvitsee.

Tee muutoksia jo tänään, mikäli haluat kilpailuedun puolellesi huomenna. Lisää tulevaisuuden tekemisestä pääset kuulemaan koulutuksessa.

Marketing Technologist koulutus

Privacy Preference Center

Share This