Vanha totuus on, että ennustaminen on helppoa, oikeassa oleminen vaikeaa. Astrologin ennuste toteutuu vain, jos alat aktiivisesti edistämään sitä. Toisin on verkossa, jossa kerättävän datan perusteella voit luoda loogisia päätelmiä siitä, mihin maailma on menossa. Mitä enemmän sinulla on relevanttia dataa, sitä todennäköisemmin osut oikeaan. Kuka voittaa vaalit, keneltä ostetaan jne. Ennustaminen on muuttunut oikeassa olemiseksi, jossa todennäköisyys on suorassa suhteessa keräämäsi datan määrään ja laatuun. Miten tähän on tultu?

Oikeassa olemisen anatomia

Jos heität kolikkoa, niin todennäköisyytesi olla oikeassa on aina 50/50. Kyse on todennäköisyydestä. Kolikko voi kääntyä kummalle puolelle tahansa ja riittävästi heitettäessä menee aina tasan puolelta toiselle. Vaikka ennustamisessa onkin aina kyse arvailusta, niin riittävän taustatiedon omaava voi parantaa todennäköisyyksiään. Nostamalla todennäköisyyttä huomattavasti, voidaan luoda myös mahdollisuus tiedolle, jota hyödyntämällä voi parantaa liiketoimintaansa. Myydä enemmän, paremmalla katteella, nopeammin jne.

Oikein toteutettuna ennustaminen muuttuu nopeasti arvailusta aavistamiseksi. Silloin teet tietoon perustuvia ennusteita, joille voit alkaa laskea todennäköisyyttä. Onnistuminen ei ole enää hakuammuntaa. Kun omaat riittävästi markkinatietoa ennustaminen on hyvinkin looginen päätelmäketju, jossa yhdistellään sekä tiedossa olevia tapahtumia että luodaan järkeenkäypiä tulevia tapahtumaketjuja. Data lisää tietoa ja tieto ymmärystä. Ymmärrys voidaan taasen kääntää teoksi.

Digitaalisia leivänmuruja keräämässä

90-luvun lopulla tehdyt yritysten kotisivut olivat staattisuudessaan hellyyttäviä. Tänä päivänä dynaamisen verkkosisällön määrä, jonka työnnämme asiakaspalvelun nimissä yritystemme verkkosivuille, on ällistyttävä. Se mikä on verkossa, on kerättävissä ja myös seurattavissa. Tuotamme digitaalisia leivänmuruja, joita seuraamalla ajan funktiona, kilpailijamme voi luoda hyvinkin selkeän kuvan siitä, miten meillä menee. Kerätty tieto on usein kiinni sisäisissä järjestelmissä (ERP, CRM, PIM jne.), jolloin se kertoo suoraan todellisen tilanteen datan taustasta. Siksi verkossa tehtävä kilpailijaseuranta ei ole enää vain isojen toimijoiden tehtävä, vaan fiksu toimintatapa arvioida sitä, mihin markkinat ja kilpailijasi ovat menossa. Online market intelligence (kts. Market Intelligence) on tullut jäädääkseen ja jokaisen kansalaisen digiymmärykseen tulee liittyä ymmärrys tietojen seurattavuudesta. Ainakin sinun tulisi ymmärtää perusteet.

Mikä ihmeen Online Market Intelligence?

Online Market Intelligence on verkossa tehtävää kilpailijaseurantaa, jossa keräät tietoa eri lähteistä, verkkosivujen dataa tallentamalla ja yhdistämällä. Luot kuvaa siitä, miten markkina on muuttunut, ja miten se tulee muuttumaan. Otetaan esimerkiksi yrityksen johtoryhmän kokoonpano tai verkkokaupan varastosaldo. Kun vierailet kerran sivustolla näet vain tiedon, joka on ladattuna palvelimelta, mutta kun tarkistat ja tallennat tiedot päivittäin, näet miten ne muuttuvat suhteessa aikaan. Kuinka usein kilpailijasi henkilöstö vaihtuu tai verkkokaupan varastosaldo muuttuu. Kun seuraat useita lähteitä alat nähdä onko alalla muutoksia tapahtumassa, joihin tulisi reagoida tai joita mahdollisesti voisi hyödyntää.

Miten aloittaa Online Market Intelligence?

Helpoin tapa aloittaa online market intelligence on ryhtyä seuraamaan toimintaa verkossa itse. Ohessa lyhyet ohjeet siihen miten aloittaa online market intelligence toiminta. Keräät ensiksi ymmärrystä, sitten vasta dataa. Kilpailijoiden verkkosivuista, uutisia kilpailijoista ja markkinatietoa eri lähteistä. Vakavammin lähdettäessä kannattaa hankkia jo tätä varten kehitetty sovellus- tai ohjelma sekä hankkia oma tietokanta datalle. Useimmissa tapauksissa uutisvirtojen ja lähteiden seuraaminen riittää, mutta pidemmälle vietynä tuhansien datapisteiden seuraaminen tulee kysymykseen. Tämä tilanne tulee vastaan eri toten, jos teet kauppaa verkossa. Silloin sinun tulee seurata kilpailijoiden hintoja, varastoa, markkinointia, arvosteluja, toimenpiteitä jne. Asioita, jotka kertovat enemmän kuin arvaatkaan mihin maailma on menossa. Älä ennusta, vaan ymmärrä ja tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Tomi Grönfors

Kirjoittaja on toiminut 15 vuotta yrittäjänä myynnin ja markkinoinnin parissa. Kokemusta on karttunut yrittäjänä niin markkinoinnista (Malja BTL), elintarviketeollisuudesta (VEEN lähdevesi) ja vuokrajohtamisesta. Tänä päivänä Tomi kehittää Sniffie nimistä palvelua verkkokaupan hinta- ja kilpailijaseurantaohjelmistoa.

Share This