Startupit ovat lähes jokaisen huulilla. Mahtaako nousta jopa vaaliteemaksi? No ehkei sentään, mutta pelottavan paljon on Suomen tulevaisuudesta rakennettu startup-yrittäjyyden varaan.

Pari nopeata huomiota heti alkuun: mitä uutta tämän päivän startup-huumassa on verrattuna 2000-luvun alun IT-kuplaan? Jos laskee pois opiskelijoiden innostuksen, ei konkreettisesti juuri mikään. Tai no tietysti ne mainitut poliittiset tavoitteet, mutta edelleen luullaan, että tarvitaan vain hyvä idea, ryhmä teknisesti osaavia ihmisiä ja rahaa niin homma toimii.

Maailma ja Internet ovat muuttuneet viidessätoista vuodessa, mutta edelleen Suomessa toivotaan niitä onnenkantamoisia eikä pohdita mitä nuoret yrittäjätiimit todellisuudessa tarvitsevat menestyäkseen. Mikä sitten voi olla tärkeämpää kuin lupaavan startupin rahoittaminen? Vastaus on lopulta hyvin yksinkertainen: kyky monistaa startupin menestyvä johtaminen tietysti.

Startup ei ole kasvuyritys

Toisin kuin yleisesti luullaan, startupin johtaminen ei ole rahaongelma vaan osaamisongelma! Startup ei ole kasvuyritys tai itse asiassa yritys lainkaan. Siinä missä kasvuyritys tarvitsee rahaa myynnin ja markkinoinnin kasvattamiseen, startup ei vielä tiedä kiinnostaako ketään yleensä ostaa. Startup on sikiö, kasvuyritys teini parhaassa kasvuiässä.

Suurimmat virheet startupeissa liittyvät niiden johtamiseen. Yleisin virhe on johtaa startuppia kuin kasvuyritystä. Raha on helpoin tapa pilata hyvä startup, sillä rahalla varmistetaan, että startup keskittyy vääriin asioihin. Tulos on sama kuin tankkaisi bensaa diesel -autoon.  Onnen iskiessä voi rahalla vielä onnistuakin, mutta yrittäjyysopeilla ei. Tai mitä hyöytä on opista, joka opettaa perustamaan yrityksiä? Yhtä kaikki, tunnemme edelleen heikosti miten startuppeja tulisi johtaa eikä vanhat opit tarjoa oikeita malleja.

Startupit eivät pelasta Suomea, mutta startup-metodi pelastaa!

Startupin johtamisessa ratkaisevaa ei ole taito rakentaa yritys tyhjästä vaan kyky kehittää markkina uudelle tuotteelle. Kaksi hyvin eri asiaa ja markkinoita on entistä harvemmin olemassa ilman yrittäjän luovaa otetta kaupallistamiseen.

Startup-metodi on malli startupin johtamiseen. Startup-metodissa tuotteelle etsitään ensin markkina ja vasta sitten kehitetään ratkaisu. Kun markkinaan sopiva ratkaisu on tiedossa, seuraa formaaleihin yritysrakenteisiin panostaminen. Menestys ei siis ole kiinni ideasta, tuotteesta, strategiasta tai edes rahasta vaan menetelmästä, jolla uusi tuote asiakkaille lanseerataan. Matkalle sattuu niin monta yllätystä, että kasvuyrityksen lailla kiihdyttäminen vie viimeisenkin mahdollisuuden johtaa startuppia hallitusti.

Ammattimaisen startup-johtamisen osaamisen puute on yksi suurimmista puuttuvista paloista Suomen kasvustrategiassa. Oppimalla johtamaan startuppeja avautuu meille myös mahdollisuus viedä opit osaksi isojen yritysten innovaatio- ja tuotekehitystyötä. Startup-metodi on siis universaali oppi uusien tuotteiden lanseeraamiseen ja liiketoiminnan skaalaamiseen. Liittymällä Startup-metodi osaamisprojektin kumppaniksi, on sinunkin mahdollista tuoda startup-johtaminen osaksi oman yrityksesi, koulusi tai urasi menestysreseptiä.

Lähetä postia niin jutellaan lisää!

ola(at)hub13.fi

Tutustu Startup-metodi kirjaprojektiin ja liity sen sähköpostilistalle!

Startup Cup yhdistää startup-osaajista kiinnostuneet yritykset ja opiskelijat

SCALED – Growth Hacker Marketing Forum 26.3.2015

Share This