Oletko ison tai keskisuuren yrityksen toimitusjohtaja? Koska viimeksi teit kunnon SWOTin? Nyt sinulla on aihetta tehdä sellainen startup-trendin varalta ennen kuin on liian myöhäistä. Startupit ja startup-kulttuuri ovat nimittäin tulleet jäädäkseen ja sinulle ja yrityksellesi tämä on sekä mahdollisuus että uhka. Turha kuitenkaan luulla, että lääkkeeksi riittää käynti Slushissa kerran vuodessa.

Toivon tämän kirjoituksen avaavan silmäsi sille kuinka suuresta johtamisen murroksesta todellisuudessa on kyse ja miten startup-metodien hallinta on edellytys säilyä myrskyssä hengissä. Listaan tässä mielestäni kolme merkittävää syytä sille miksi jokaisen yrityksen on viimeistään nyt otettava startupit vakavasti ja uudistettava yrityksessä vallitsevat johtamis- ja tekemiskulttuurit.

Kirjoitus on osa HUB13 tuottamaa Future Leadership -ohjelmaa, jossa tutkitaan mm. malleja isojen yritysten ja startuppien kohtaamisille. Osana ohjelmaa HUB13 järjestää kahdesti vuodessa LEAP – The Inhouse Startup Forumin. Seuraavassa tapahtumassa 28.5. kuullaan mm. Tiedon, Fonectan, GE Healthcaren ja F-Securen sisäisistä startup-ohjelmista. Lisätietoa LEAP –tapahtumasta ja ilmoittautumisesta saat tästä.

  1. Digivallankumous

Digitalisaatio on tänä päivänä yhtä kuin yrityksen kilpailukyky. Se mitä digitalisaatio ei tule muuttamaan sillä ei ole merkitystä globaalissa taloudessa. Vaikka digitalisaatio on räjäyttänyt pankin innovaatioille, merkittävintä siinä ei kuitenkaan ole kaikki ne uudet tuotteet ja palvelut vaan asiakasymmärrys. Digiajassa talous on läpinäkyvää ja asiakas todellinen asiantuntija. Ilman innovatiivisia tuotevisioita, asiakasymmärrystä ja fail fast –metodeja, riski väärien tuotteiden ja palveluiden kehittämiselle on digitalisaation myötä moninkertaistunut. Digitalisaatio on siis useimmille enemmän uhka kuin mahdollisuus. Mikään yritys ei voi ottaa digitalisaatiota kokonaisvaltaisesti haltuun ja fiksuinta on verkottua pienten ketterien toimijoiden kanssa ja oppia ja ostaa heiltä (tai heitä).

  1. Työnantajabrändäys

Jos Suomen startup-hypessä on mielestäsi jotain ärsyttävää, taidat myös olla niitä, joka uskoo rahan motivoivan parhaita työntekijöitä. Yhä useammat nuoret valitsevat merkityksellisen työn uran ja rahan sijaan. Suomalaiset yritykset pärjäävät vain rekrytoimalla maailman parhaita työntekijöitä ja maailman parhaat työntekijät eivät ole kiinnostuneet siitä mitä suomalaisilla suuryrityksillä on tarjota. Maailman parhaat haluavat työskennellä yrityksissä, joiden kulttuuri on rohkeaa, innostavaa ja haastavaa. Tuomalla yritykseen malleja startup-yrityksessä työskentelystä, on varmin tapa innostaa huiput. Tähän eivät isot puheet ja VIP-lounge Slushissa riitä vaan olennaista on se mitä ihmiset yrityksessäsi puhuvat kavereilleen.

  1. Startup-metodit

Systeemiajattelu ja ketteryys tulevat uusille sukupolville äidin maidossa. Yritykset, jotka pitävät henkilökuntaa hitaasti eteenpäin valuvissa vuosikelloissa ja vesiputouksissa, eivät sovellu A-tason pelureille? Jos haluat yritykseesi nopeampaa, halvempaa, asiakaslähtöisempää ja yrittäjämäisempää kehittämiskulttuuria, on sinun uudistettava yrityksesi johtaminen kokonaan. Mikäli haluat omaksua dynaamisemman startup-kulttuurin uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen ja tuottavuutesi ja kilpailukykysi tuplaamiseen, laita henkilökuntasi opiskelemaan ja omaksumaan startup-metodeja.

Ja lopuksi, muista: startup on vain kätevä termi kuvaamaan sitä järisyttävää muutosta, joka globaalissa liiketoiminnassa on lähtökuopissa ja jonka haasteisiin perinteiset johtamisopit eivät pysty vastaamaan.

Ola Sundell

toimitusjohtaja,

HUB13 Oy

040-549 47 55

Share This