Kasvuhakkeri

Tätä on Kasvuhakkerointi ja näin teet sillä miljoonia

Kasvuhakkerointi on termi, joka on ollut kovassa vauhdissa valtameren toisella puolella. Termi on saapunut myös Suomeen ja nyt on aika ottaa selvää, mitä tämä uusi trendisana todella tarkoittaa ja miten se muuttaa markkinoinnin maailmaa.

Uudet hypetermit tuovat harvoin mitään uutta. Kasvuhakkerointi on termi, joka on ollut kovassa vauhdissa valtameren toisella puolella. Termin odotetaan saapuvan Suomeen myöhemmin tänä vuonna. Joten nyt on aika ottaa selvää, mitä tämä uusi trendisana todella tarkoittaa ja miten se muuttaa markkinoinnin maailmaa.

Näillä termeillä on kuitenkin paikkansa, koska ne helpottavat keskustelua ja suoraa kiinnostusta oikeisiin asioihin. Sosiaalisen median harppauksen aikaan monet yritykset sisäistivät aidosti tarpeen kuunnella asiakasta myös verkossa.

Growth Hacking on eräänlainen päivitetty versio sosiaalisen median käytöstä. Siihen vaikuttavat kuitenkin myös monet muut markkinoinnin näkökohdat.

Millainen on kasvuhakkeri?

Kasvuhakkeri on henkilö, joka hankkii yritykselle maksavia asiakkaita mahdollisimman halvalla. Mainonnan tehokkuus varmistetaan tarkalla mittauksella. Kasvuhakkerointi ei rajoitu minkäänlaiseen markkinointiin, vaan sen tekemiseen, mikä toimii. Tällä hetkellä parhaat esimerkit näyttävät perustuvan käyttäjien suositteluhalukkuuden lisäämiseen, virusilmiöiden luomiseen ja maksettuun markkinointiin, kun se on todella tehokasta.

Kasvuhakkeri tuntee sekä markkinoinnin että teknologian. He toteuttavat perinteistä markkinointiteorian mukaista suunnitelmaa eli osallistuvat aktiivisesti tuotekehitykseen. Tämä on sinänsä arvokasta ja hieman outoa Suomessa. Perinteisesti insinöörit ovat kehittäneet tuotteen ja siitä lähtien markkinointiosaston tehtävänä on ollut ostaa mainoksia lehdestä.

Kasvuhakkeri puolestaan ​​osallistuu tuotteen kehittämiseen ja pohtii, kuinka siitä luodaan markkinaystävällinen versio, jossa asiakasmäärä kasvaa itsestään.

Verkkopalveluissa tämä voi tarkoittaa esimerkiksi esimarkkinointia eli hypen luomista ennen tuotteen julkaisua.

Parasta markkinoinnissa oli kuitenkin se, että käyttäjille tarjottiin mahdollisuus edetä jonossa kutsumalla ystäviä. Tällä tavalla käyttäjät päätyvät suosittelemaan tuotetta, jota he eivät ole edes kokeilleet!

Joten mikä tässä on niin ihanaa?

Kasvuhakkeri on välttämätön nimike, koska se kertoo heti, mitä henkilö tietää ja mitkä ovat hänen tavoitteensa. Se soveltaa markkinoinnin teorioita käytäntöön ensimmäistä kertaa. Jos palkkaat kasvuhakkerin yritykseesi, tiedät, että sinun pitäisi odottaa häneltä mitattavissa olevia tuloksia, ei brändin hölynpölyä.

Kasvuhakkeri tuotekehityksessä

Kasvuhakkeri kertoo, kuinka tuote kehittää mahdollisimman korkeaksi virusarvoksi. Muodollisuus tarkoittaa, että tuotteen on oltava korkealaatuista. Ihmiset eivät jaa huonoja tuotteita ja palveluita ystävilleen.

Kasvuhakkeri markkinoinnissa

Kasvuhakkeri löytää tehokkaimmat kanavat asiakashankinnassa. Hän mittaa, vertaa ja testaa. Hän etsii erilaisia ​​lähestymistapoja tuotteen markkinointiin. Koska kaikki mitataan, lopputulos ei ehkä ole kaunein vaihtoehto, mutta varmasti tehokkain.

Perinteinen esimerkki kasvun hakkeroinnista

Kaikki kasvua käsittelevät artikkelit esittelevät aina älykkään markkinointistrategian AirBnb-palvelulle. Airbnb on palvelu, jossa käyttäjät voivat vuokrata kotinsa lyhyeksi ajaksi esimerkiksi matkustajien käyttöön. Hinnat ovat halvempia kuin hotelleissa ja lisäksi majoitus on aina henkilökohtaisempaa.

Airbnb tarvitsi lisää asiakkaita ihmisille, jotka vuokrasivat kotinsa. He päättivät helpottaa omien asiakkaidensa markkinointityötä ja loivat järjestelmän, jonka avulla käyttäjät voivat lähettää mainoksensa Yhdysvaltojen suurimpaan mainossarakkeeseen, Craigslistiin, napin painalluksella. Tämä järjestely ei ole täysin Craigslistin sääntöjen mukainen. Lisäksi se vaatii teknistä asiantuntemusta, joka on uupunut perinteisiltä markkinointijohtajilta.

Ryhdy kasvuhakkeriksi ja ansaitse rahaa

Kasvuhakkereiksi ei opita koulussa. Opit olemaan kasvuhakkeri tekemällä ja testaamalla. Tietenkin markkinoinnin perusteorioiden hallitseminen on hyödyllistä, samoin kuin tekninen asiantuntemus. Koulun penkissä opittu tieto on kuitenkin yleensä avuttoman vanhentunutta. Siirtyminen uudesta tutkimuksesta opetussisältöön voi kestää helposti useita vuosia. Tänä aikana asiat ovat muuttuneet ratkaisevasti

Kasvuhakkeri on henkilö joka

  • Osaa käyttää analytiikkatyökaluja
  • Käyttää päivittäin analytiikkatyökaluja
  • Ymmärtää miten markkinointi toimii
  • Kokeilee erilaisia strategioita välittämättä siitä, että suurin osa epäonnistuu
  • Tietää mikä on teknisesti mahdollista
  • Pystyy todistamaan arvonsa päivästä toiseen
  • Haluaa jatkuvasti oppia uutta.