REWORK’16 vieraskynäblogin avaa yksi Masterclass kouluttajistamme, Satu Hurme-Tikkanen, joka työskentelee Technopoliksella vastaten mm. toimitila-, kalustus- ja muuttopalveluista. Kirjoituksessaan hän perustelee, miksi toimitilan suunnitettelu- tai muutosprojekti on syytä tehdä erityisen huolella, ja mitä seurauksia hyvällä tai vastaavasti huolimattomalla suunnittelulla voi olla.

Oi, miksi ei jakseta hetkeksi pysähtyä miettimään, ennen kuin aletaan toimia? Kun yritys on muuttamassa tai suunnittelee toimiston laajennusta, pienennystä tai muutosta, pannaan homman hoitaminen helposti ”assarin” kontolle. Tarve määritellään tuoleina tai pöytinä, tai mikä vielä pahempaa – neliömetreinä.

Yksikään yritys ei heitä käyttöjärjestelmä- tai dokumenttienhallintajärjestelmämuutoksen tekemistä kenenkään hoidettavaksi ilman perusteellista projektointia, resursointia ja fundeeraamista. Mutta toimistomuutto on niin helppo, että sen nyt osaa kuka vaan – niinkö? Ihmisihmisen rinnasta ihan riipaisee, kun kuulee ja näkee, että työympäristömuutokseen ei valmistauduta sen vaatimalla vakavuudella. Jotenkin oletetaan, että nämä tämmöiset pöytä- ja tuolileikit menevät tuosta vaan vasemmalla kädellä. Eihän nyt kukaan oikeasti niin hirveästi välitä miten sitä istutaan siellä toimistolla, kunhan on pöytä ja tuoli – niin ja tietysti se ergonomia kunnossa, koska työterveyden ihmiset sanovat niin.

Muutoksia tehneenä ja nähneenä voin sanoa, että työymäpäristömuutos koskettaa kaikkia, ja kaikkia – no, ainakin lähes – kiinnostaa millaisessa ympäristössä hommia tehdään. Työntekijät ovat useimmiten sitoutuneet työhönsä, työnantajaansa ja asiakkaaseen, ja haluavat saada työnsä tehtyä hyvin. Nykypäivän työ vaatii useimmiten omien aivojen ja keskittymisen lisäksi muiden osaamista, ja työpaikan vuorovaikutus on oleellinen osa onnistumista.

Nyt en tarkoita, että vuorovaikutus, yhteistyö ja jatkuva höpinä tekevät autuaaksi, ja kun kaikki pannaan avokonttoriin istumaan vieri viereen ilman sermejä, alkaa tuloksia syntyä. Ihan päinvastoin. Mutta ei se tieto sillä kulje, että jokainen istuu omassa bunkkerissaan ja puuhastelee omiaan. Joten jonkinlaista sopivaa kombinaatiota tiloilta vaaditaan. Vanha malli, kulmahuone johtajalle, muut avotilaan ja neukkari viikkopalavereita varten, ei vaan enää ole toimivin ratkaisu.

Kun tavoitteeksi asetetaan toimiva työympäristö, pitää ensin määritellä työympäristö. Työtä ei enää tehdä vain toimistossa tai muissa fyysisissä tiloissa. Työ tapahtuu. Se kulkee verkostoissa, verkoissa ja tiloissa. Se syntyy ja muuttuu ihmisten päissä ja keskinäisessä vuorovaikutuksessa, ja tulostuu tilasta riippumatta. Harvoinpa parhaat ideat ja oivallukset syntyvät toimistopöydän ääressä. Mutta sellaista työympäristöä meille useimmille tarjotaan.

Olen noussut kapinaan. En suostu tekemään töitä nimetyn työpöydän vieressä! Oma työnantajani on onneksi niin fiksu, että meillä on käytössä pelit ja vehkeet mobiiliin työhön. Voin tehdä työtäni oikeastaan missä vaan ja koska vaan. Kun menen sille toimistolle, jossa lähimmät työkaverinikin käyvät, saan valita haluanko istua tai seisoa työpöydän vieressä, tuijotella nojatuolista merelle vai vetäytyä sohvahuoneeseen yksin tai kaverin kanssa. Siksi haluan mennä toimistolle.

Valinnanvaraa tarjoavan työympäristön tekeminen toimivaksi ei ole kallista, eikä edes vie hirveästi aikaa. Ei toimivuus synny design-huonekaluilla, verhoilla ja sisustuslampuilla – se syntyy ymmärtämällä ihmisten tarpeita.

satu hurme-tikkanen
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • LinkedIn
Kirjoittajasta:
Satu Hurme-Tikkasen vastuualueena Technopoliksessa on toimitilapalvelut, mm. Workplace Design-, kalustus- ja muuttopalvelut. Satu on nähnyt monia isoja ja pieniä käytännön muutosprojekteja sekä sisältäpäin että ulkoisena tarkkailijana. Uteliaisuus ja kiinnostus ihmisiin ja ryhmien toimintaan juontavat juurensa pitkästä esimiesurasta ja HR-tehtävistä. Pohjakuvat ja tilahaasteet saavat Sadun syttymään. Muutos on mahdollisuus!

 

 

 

 

REWORK – Tulevaisuuden Työ & Tila seminaari järjestetään taas 10.-11.10.2017. Lue lisää täältä!

Share This